tisdag 12 augusti 2014

Så skönt med promenad vänligt väder.

Vi tog en härlig tur idag, en liten utforskar promenad skulle man kunna säga. Jag, Shin, Alpha, sambon och hans Norrbottenspets Falcon. 
Jag har en längre tid velat utforska elljusspåren och skogsvägarna bortåt bondsjön, speciellt efter att i våras ha upptäckt att dragträning med hund är tillåtet vintertid på spåren där och efter en titt på områdeskartan över slingorna så upptäckte jag snabbt att man kan komma upp i sträckor på flera mil med lite pusslande. Så idag satte vi av bortåt för att göra en första koll, vart man bäst kan komma in och av från spåret. Det mest för att kunna minimera tidsspill i framtiden om man ska dit och tex dragträna, vill såklart kunna ta mig dit så fort som möjligt men också veta vart som kan vara lämpligt att avsluta. Den punkten blir alltid den jag i så fall strukturerar upp sträckor runtikring, att vi just ska avsluta där för att få en lagom promenadsträcka hem. Jag ska bege mig ut några gånger till i veckan och bege mig över på andra sidan vägen, spåren löper nämligen långt in i skogen på den sidan och lyckligtvis finns det en bred gångtunnel så man slipper bekymra sig om trafiken. Fantastiskt eller hur?! Där har man verkligen tänkt till. 
Det har varit soligt med fläktande vindar idag, runt 20 grader, så lite svettigt var det såklart men helt underbart i förhållande till hur det varit större delen av sommaren. Att man bara kan röra sig utan att drabbas av en värme som gör att man vill lägga sig ner och bara avlida känns som totalt frihet. Gud så man har varit begränsad innan! Nått löjligt mycket. Men nu är det slut på det :-D äntligen! 

På vägen hem tog vi oss ett dopp i sjön och jag får säga att vattnet var riktigt behagligt, nästan snudd på varmt. Skönt för hundarna också att få svalka sig lite :-) stranden är väldigt liten så vi hade tur att det var folktomt just då, även om där inte råder hundförbud kan jag inte låta bli annat än att känna mig lite dum och påträngande, som om man kanske inte borde "störa" om någon annan redan skulle vara där. Just denna badplatsen upptäckte vi nyligen, vilket egentligen är lite synd för hade man vetat om den tidigare hade man kunnat gå dit i alla fall kvällstider för att simträna hundarna då när värmeböljan kramade Sverige. Bättre sent än aldrig dock. Vi lär hinna med ett par simträningar innan det blir för kallt och dragträningen påbörjas istället.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar